Het verschil tussen digitalisering en digitale transformatie
De termen digitale transformatie en digitalisering worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet hetzelfde. Wat is dan het verschil tussen digitalisering en digitale transformatie? Als organisatie kun je een hele reeks automatiseringen en digitaliseringen in gang zetten, maar daarmee heb je nog geen digitale transformatie te pakken. Bij een digitalisering zet je analoge informatie om naar een digitale vorm, niets meer en niets minder. Een transformatie gaat verder dan dat. Veel verder.
Bij een digitale transformatie combineer je de implementatie van digitale middelen met het doorvoeren van organisatorische veranderingen. Juist door dat laatste geef je digitale middelen de kans om nieuwe werelden te openen.
Een ander kenmerk van een digitale transformatie is de volledige integratie van oplossingen. Op zichzelf staande ICT-silo’s als ERP, CRM en Office vormen in een succesvolle digitale transformatie één geheel. Die totaalintegratie wordt nog eens versterkt door de opkomst van krachtige analysesoftware. Elke organisatie kan tegenwoordig beschikken over business intelligence en ook opties als machine learning en kunstmatige intelligentie raken steeds meer ingeburgerd.
Het grootste pluspunt van al deze ontwikkelingen? Dat alle informatie binnen een organisatie samen kan worden gebracht. Op basis van die gemeenschappelijke informatiestroom kun je vervolgens trends spotten, behoeften signaleren en nieuwe, creatieve oplossingen bedenken.
Digitale transformatie, zo doe je dat!
Een moderne werkplek, slimme businessapplicaties en infrastructuren en krachtige analysesoftware. Dat is de ene kant van de digitale medaille. De andere kant zijn de volgende vier organisatorische thema’s: verbinding met klanten, versterking van medewerkers, optimalisatie van processen en het transformeren van producten en diensten. Deze vier thema’s brengen wij samen in een gedegen oplossing die IT en de business naadloos met elkaar verbindt.
- Zoek verbinding met klanten: tevreden klanten vind je overal, ‘zeer’ tevreden klanten zijn lastiger aan je te binden. De zogenaamde ‘wow’-ervaring is een eerste stap en die vraagt om het bijna intuïtief inspelen op klantbehoeften. Focus je op diensten waarvan de klant op dit moment nog niet weet dat hij ze nodig heeft. Software met een 360-graden klantbeeld is een prima uitgangspunt, omdat daarin alle beschikbare informatie rondom een klant wordt ingezet om scherp op wensen te anticiperen. Zorg ervoor dat je toegankelijk bent, met slimme platformen waarop klanten inzicht hebben in hun bestellingen, kunnen communiceren met de organisatie en weten dat ze snel een reactie krijgen. Vergeet ook hier de medewerkers niet. Zij zijn de centrale spil in elke goede klantrelatie. Wanneer je bepaalde processen automatiseert, krijgen zij meer tijd voor verdiepend contact met de klant.
- Versterk je medewerkers: door digitale middelen is informatie altijd en overal direct beschikbaar. Daardoor ontstaat tussen medewerkers en afdelingen meer ruimte om snel te overleggen. Ook wanneer het kantoorgebouw gesloten is. Wanneer je inzet op digitale oplossingen, sta je al snel te boek als moderne, vooruitstrevende werkgever. Met een slim opgezette infrastructuur beweeg je vervolgens gemakkelijk mee met alle ontwikkelingen in het technologisch veld. Zo geef je jouw medewerkers de kans om het beste uit zichzelf te halen.
- Optimaliseer processen: als je digitaal transformeert, kies je voor standaardisatie en het integreren van oplossingen en diensten. Niets werkt daar zo goed voor als de cloud. Met de cloud maak je informatie toegankelijker en oplossingen beter schaalbaar. Het is bovendien goedkoper, omdat er geen ronkende systemen in de bedrijfskelder staan te draaien. Het grote voordeel van integratie is dat informatie breed bereikbaar wordt. Daardoor kun je verschillende KPI’s in een dashboard overzien en komt de inzet van business intelligence voor elke organisatie binnen handbereik. Omdat je altijd toegang hebt tot de laatste informatie, wordt het eenvoudiger om trends te spotten, data te analyseren en toekomstige kansen bloot te leggen. Medewerkers houden zich niet meer alleen bezig met het rapporteren van gegevens uit het verleden, maar kijken vooruit en ondersteunen de organisatie op het strategisch pad. Snel inspelen op veranderingen en snel vernieuwen als de markt erom vraagt, dat vormt de basis van elke digitale transformatie.
- Transformeer producten: elke organisatie staat of valt met een goed product. Zo’n product is echter nooit af. Als je relevant wilt blijven, is doorlopende transformatie altijd noodzakelijk. Daarom is wendbaarheid zo’n belangrijke pijler van digitale transformaties. Maar hoe maak je je klanten echt blij? Dat kan via optimalisaties van je productportfolio, zoals sneller leveren, meer keuzes of producten op maat maken. Maar het kan ook door disruptie: het bedenken van nieuwe mogelijkheden die eerder nog niet bestonden. Waarvan klanten niet wisten dat ze deze überhaupt wilden hebben. Focus hierbij op business intelligence om informatiebronnen op slimme en creatieve wijze aan elkaar te smeden. Zo kom je makkelijk tot nieuwe inzichten en kun je snel innoveren met nieuwe producten en diensten. Denk overigens niet dat je daar heel ingewikkelde software voor nodig hebt. Wie digitaal transformeert, werkt met moderne, standaard bedrijfssoftware. Hoe eenvoudiger de software, hoe meer ruimte medewerkers krijgen om zich te focussen op de kerndoelen van de organisatie. Bovendien beweeg je met standaard software flexibeler mee met veranderingen in de markt.
Microsoft over de Digitale Transformatie met GAC
Valkuilen op de weg naar digitale transformatie
Elke transformatie brengt problemen op. Zo ook de digitale. De meest voorkomende hobbels op de weg hebben we voor je op een rijtje gezet, evenals de bijbehorende oplossingen.
- Groot denken en groot beginnen. Niet alle bedrijven zijn tech-giganten die het ene na het andere disruptieve idee de markt op kunnen slingeren. Soms moet je groot denken, maar klein beginnen en kleine stapjes nemen om verder te groeien. Op die manier is een digitale transformatie voor iedereen weggelegd.
- Focussen op techniek en niet op mensen. Digitale transformaties beïnvloeden alles en iedereen: van afdelingen en processen tot de mensen die ermee moeten werken. IT is een belangrijk onderdeel, zeker. Maar de eindgebruiker zal ermee aan de slag moeten. Zorg er dus voor dat je mensen in de juiste mindset krijgt. Dat ze hun nieuwe rol omarmen en zich ondersteund voelen in hun nieuwe manier van werken.
- Elke digitale innovatie binnen willen slepen. Je moet eerst bepalen of de oplossing past bij de doelstellingen van je organisatie. Schaf dus niet zomaar de eerste de beste oplossing aan, maar stel een strategische roadmap op. Breng in kaart wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt bereiken en welke middelen en resources hiervoor nodig zijn. Het kiezen voor een bepaalde technologie is een onderdeel van het proces, niet de hoofdmoot.
- Bang zijn voor weerstand vanuit de organisatie. Hoe innovatiever een idee, hoe groter de kans op weerstand. Focus daarom niet op wat er allemaal gaat veranderen, maar juist op wat er niet verandert. Zorg ervoor dat het grote geheel klopt. Een goede en soepele ICT-infrastructuur helpt je vervolgens om de weerstand snel om te buigen.
- De verantwoording voor investeringen in ICT bij de financiële afdeling laten. Deze afdeling is namelijk vooral gericht op afschrijving en kosten. Niet zozeer op het scheppen van concurrentievoordeel. Leg de verantwoordelijkheid daarom neer bij de commercieel directeur. Die is beter in staat om de voordelen van een investering in te schatten en te onderbouwen.
Onze best practices op het gebied van digitale transformatie
Bij GAC zetten we onze jarenlange ervaring in de groothandel, productie en zakelijke dienstverlening om in specifieke branchekennis. Die branchekennis gebruiken we om onze klanten te helpen de best passende oplossing te vinden. Zo krijgen ze de kans om slimmer en efficiënter te werken. En om hun groeiambities in een digitale wereld waar te maken.
Een greep uit de ervaringen van onze partners:
- IGS GeboJagema kreeg te maken met de end-of-life van hun huidige planningsysteem. Iets dat in hun fabriek, waarin steed nieuwe onderdelen geproduceerd worden en gedeald moet worden met veranderende werkplannen en onderzekerheden, van essentieel belang is. Samen gingen we op zoek naar een nieuw planningsysteem. Vervolgens was de vraag: gaan we dit planningsysteem koppelen aan het bestaande ERP-systeem, of doen we een upgrade naar een nieuw ERP-systeem. Het is dat laatste geworden. “Door de nieuwe cloudoplossingen wordt integratie tussen verschillende softwarepakketten veel makkelijker” vertelt Rob van den Brand.
- Accountantskantoor De Jong & Laan werkt met 700 medewerkers verspreid over 23 vestigingen samen. Roland Ogink, partner en bestuurder bij De Jong & Laan: “Als moderne accountancy-organisatie zoeken we de moderne technieken op voor onze klanten. Dat lukt ons mede dankzij de samenwerking met GAC. Bij onze klanten willen we de beste collega’s aan tafel hebben. Daarom hebben we ook gekozen voor het Dynamics platform. Dat helpt ons niet alleen om van lead tot factuur het goede te doen, maar ook om de kennisuitwisseling binnen onze verschillende vestigingen op een optimale manier naar voren te laten komen.”
Meer weten over digitale transformatie?
Bij GAC werken we altijd samen. Waarom? Omdat we samen beter zijn dan alleen. Alle ervaringen die we bij onze klanten hebben opgedaan, zetten we in om jou van dienst te zijn. Zo zorgen we ervoor dat jij beter presteert, sneller reageert en trends zet in plaats van volgt. Daarbij zetten we technologie aan het werk voor mensen. Niet andersom.
Ben je er klaar voor? Laat dan van je horen! We vertellen je graag hoe onze oplossingen jouw business kunnen veranderen. Neem contact met ons op via onderstaand formulier.