Werken met uurtarieven in Dynamics 365 Project Operations
Het begin van een nieuw jaar is vaak een moment waarop veel projectgedreven organisaties hun uurtarieven heroverwegen en aanpassen voor zowel bestaande als nieuwe projecten. Met de flexibele mogelijkheden van PSA365 van GAC Business Solutions (gebaseerd op Dynamics 365 Project Operations) is het zeer eenvoudig om tarieven te beheren en deze (op elk moment) aan te passen. In deze blogpost worden de verschillende methoden besproken waarmee met uurtarieven kan worden gewerkt binnen deze krachtige tool.
Binnen Dynamics 365 Project Operations wordt gebruik gemaakt van prijslijsten om op verschillende niveaus uurtarieven en kostprijzen in te richten. Dit houdt in dat je specifieke tarieven kunt toewijzen aan afdelingen, resourcerollen en individuele resources. Deze tarieven kunnen bovendien variëren voor specifieke klant en/of contracten.
Voor het vastleggen van verkoopprijzen kunnen drie prijsberekeningsmethodes worden gebruikt:
- Prijs per eenheid: het bedrag dat wordt ingesteld, is het uurtarief dat wordt gehanteerd
- Bij transactiekosten: als deze methode wordt gekozen, is het uurtarief gelijk aan de toepasselijke kostprijs
- Opslag op transactiekosten: bij deze methode moet een positief of negatief percentage worden ingegeven waarna de verkoopprijs wordt berekend als opslag aan de toepasselijke kostprijs
Om gebruik te kunnen maken van de twee laatste methodes, moet in de algemene parameters de functie “Kosten plus prijzen” worden ingeschakeld. Aangezien dit op dit moment nog een preview functie is, wordt dit niet aangeraden voor een productie-omgeving.
Doordat een prijslijst een ingangsdatum (en eventuele einddatum) heeft, gelden alle ingestelde tarieven ook vanaf deze ingangsdatum. Op het moment dat tarieven wijzigen, hoeft geen volledig nieuwe prijslijst te worden aangemaakt. Er kan namelijk worden gewerkt met “Overschrijvingen”, waarbij een nieuw tarief met ingangsdatum wordt gekoppeld aan een bestaand tarief. Meer informatie over overschrijvingen kan worden gevonden in deze blogpost.
Bij sommige organisaties gelden nieuwe tarieven voor lopende contracten, bij andere organisaties juist niet. Ook hier kan Project Operations bij ondersteunen door in de instellingen aan te geven of bij een nieuw contract de standaard prijslijst moet worden gebruikt met eventuele specifieke contractafspraken of dat een volledige kopie van een standaard prijslijst aan het contract wordt gekoppeld. In het eerste geval werken wijzigingen in de standaard prijslijst door in het contract, bij de tweede optie gebeurt dit niet. Deze laatste optie leidt in de praktijk bovendien tot heel veel prijslijsten en (dus) meer onderhoud.
Het werken met uurtarieven in Dynamics 365 Project Operations biedt bedrijven de flexibiliteit en nauwkeurigheid die nodig zijn om projecten efficiënt en winstgevend te beheren. Of je nu kiest voor afdelings-, resourcerol- of resourcetarieven, Dynamics 365 Project Operations heeft de tools om al je tarieven effectief te beheren.
Benieuwd naar de mogelijkheden van PSA365 voor jouw organisatie?
Heb je vragen of wil je meer weten over hoe je met PSA365 de mogelijkheden van Dynamics 365 Project Operations kunt inzetten voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact op met GAC Business Solutions. Wij staan klaar om je te helpen bij het optimaliseren van jouw projectbeheer en het maximaliseren van de bedrijfsresultaten.